Centura neagră

Am deschis geamul lateral pentru că întotdeauna mi-am dorit – o dorinţă ilogică şi care vine de undeva dinăuntru – să vorbesc cu ei. Eram undeva între Reghin şi Târgu Mureş, pe o porţiune de 30 de kilometri de şosea care de un an se află în continue reparaţii şi care-ţi taie elanul prin şapte sute treizeci de mii opt sute patruzeci şi patru de semafoare puse pentru că în mare parte se circulă pe o singură bandă. Nu a fost deloc greu să înfirip o discuţie cu omul ăsta, pentru că a ţâşnit ca apa caldă din ţeava spartă spre maşina mea.

– Domnu’, nu luaţi de-astea? 20 de lei una, 30 de lei setul!

Vorbea stâlcit, uşor peltic, dar foarte foarte repede, ca şi cum viaţa i-ar atârna de potenţiala viitoare tranzacţie care ar fi putut urma să se desfăşoare acolo, în mijlocul nicăieriului. Fraza a fost rostită în acelaşi timp în care şi-a întins mâna dreaptă spre mine, cu un gest din care am înţeles că, dacă aş fi pus mâna pe ele, ar fi trebuit să le cumpăr. Regulă de table, pulurile trebuie mişcate odată atinse. M-am uitat lung la ele, era pentru prima dată când le vedeam de foarte aproape. Sunt dintr-un plastic penibil, vecin cu tastaturile anilor ’90, iar în capăt au o parte metalică. Sunt identice cu capetele centurilor de siguranţă, dar nu au ataşată centura în sine. Sunt celebrii “butuci” care se vând la colţ de intersecţie prin Bucureşti şi nu numai. Obiecte culturale de patrimoniu dedicate celor care sunt deranjaţi de centura de siguranţă. Un soi de apostrof pe care-l folosesc cei care-s deranjaţi de cratimă.

– Da’ astea nu sunt ilegale? Eşti obligat să porţi centura de siguranţă, zic eu.

Ştii, sunt tipul de şofer care-i obligă de ceva vreme pe cei de pe bancheta din spate să-şi ataşeze centurile de siguranţă şi care de multe ori, de mult prea multe ori, este contrat de priviri mirate şi de voci ofuscate. Noroc că cei de pe banchetă sunt, de obicei, oameni care au nevoie de transport, deci sacrificiul se realizează. În numele nevoii, în principiu.

Omul mă ignoră.

– Domnu’, uitaţi, alţii iau centuri de la piese şi le taie şi îi costă milioane. Astea se iau şi se bagă direct şi nu mai piuie.

Mă uit curios la forma pe care-o au butucii ăştia. Sunt identici ca formă şi culori cu cei de pe centurile de siguranţă şi zâmbesc. Omul se uită la mine, nu înţelege.

– Mă uit la ele pentru că mi se pare ciudat ca un şofer care apelează la astea să aibă atât simţ estetic încât să fie nevoie de cotoare care să nu strice armonia cromatică din interiorul maşinii…

Omul nu înţelege ce vreau să spun, face ochii mari, iar după o pauză de vreo cinci secunde continuă, schimonosindu-se a durere. Sufletească, probabil:

– Haideţi, vă rog…

– Uite ce e: eu sunt complet împotriva cretinilor care-şi pun astea în maşini. În plus, sunt ilegale, iar tu nu ar trebui să vinzi aşa ceva. Iar…

– Dar am şi folii pentru taloane, dacă vreţi. Şi USB-uri!, mă întrerupe omul. Mi-e clar că nu înţelege deloc conceptul de ilegalitate, deci mă opresc din explicaţii inutile. O dau pe scurt:

– Uite ce e… centurile de siguranţă au fost inventate acum mulţi ani de un băiat din Suedia care le-a montat lângă scaun pentru ca şoferii implicaţi în accidente să nu dea cu capul de volan şi să vedem creieri împrăştiaţi prin maşini, înţelegi? Mori ca prostul dacă nu ai centura. Şi poţi muri la accidente la 30 la oră din cauza asta. Înţelegi?

Şi-a retras mâna plină de “butuci” şi de alte accesorii de calitate cel mult îndoielnică, iar pe faţă i se citea un amestec de uluire şi compasiune. La zece maşini mai în sus se făcuse verde şi m-am aşezat din nou în poziţia de condus. Nu am mai auzit decât o voce ceva mai stinsă, mai puţin convinsă, dar plină de evlavie, care nu a avut puterea să rostească decât două cuvinte.

– Doamne fereşte!

Fără absolut nicio legătură, de acum vă puteţi sfinţi maşinile oficial.

 

A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.

11 Comentarii

  1. Acum cativa ani, in Franta, m-am simtit ca un prost cand am fost rugat sa-mi pun centura de siguranta desi ma aflam pe unul din locurile din spate. Pana atunci nu ma intrebasem niciodata de ce sunt centuri si pentru locurile “alea”. A fost nevoie sa vad in oglinda interioara privirea soferului – “taraneee, leaga-te dracu’ ca mori” ca sa pricep. Sunt inca un ciudat printre toti cunoscutii mei cand imi somez pasagerii din spate sa-si puna centurile sau ii dau jos. Argumentele de tip “victimele lui huidu” sau cazul recent al baiatului ambasadorului roman la Viena nu functioneaza deloc si nu pricep de ce.

  2. Bravo pentru postare.
    Sunt expert tehnic judiciar auto si stiu foarte bine nu numai rolul centurilor fata, ci si rolul foarte important al centurilor spate.
    Din pacate politia rutiera nu este interesata nici de incalcari mult mai grave si mult mai dese ale legislatiei rutiere, asadar nu are timp de comertul ilegal cu chei pentru centuri, desfasurat dezinvolt la stopuri, in Bucuresti.
    Daca soferii n-ar mai cumpara aceste “bombe cu efect intarziat”, comertul respectiv ar disparea de la sine, dar este mult mai simplu sa fii inconstient si sa mori ca prostul intr-un accident rutier sau sa te lasi omorat de un prost.

  3. Producatorii de masini sunt de vina. Pt ca toate masinile noi piuie (si enervant de tot, unele) atunci cand nu se pune centura. Vezi doamne, semnalulu ROSU luminos de pe bord nu era de ajuns. Asa ca, acuma urla la tine. Ei bine, exista si buguri, ca sa zic asa. De ex, la VW prezenta “cuiva” se face pe baza unui senzor de greutate, deci daca eu pun o sacosica cu 2kg morcovi sau o sticla cu apa, pe locul din dreapta, ghici ce se intampla??? Exact, imi piuie in cap vreo 5 minute. De aia au aparut aceste minunate inlocuitoare de centura.

    Pana la urma, centura e acolo, daca tii la tigva ta ti-o pui, daca TU decizi ca nu ai nevoie de ea (ex: mers 500m pana la buticul de la colt cu 30km/h) nu trebuie sa fii FORTAT sa o pui.

    Si referitor la centura din spate, ati mers vreodata 12 ore intr-o masina cu centura pusa?

    • @mihai

      1. Scaunele sunt pentru pasageri, nu pentru sacose cu morcovi. Daca ti-e lene sa le urci in portbagaj, este problema ta.

      2. Ai vazut cum arata o masina si manechinele EuroNCAP dupa un impact la 30 km/h? Probabil ca nu. E important sa porti centura chiar si cand masina sta. Nu trebuie sa intri tu intr/o alta masina, e destul sa intre ea in tine.

      3. In cazul unui impact la 80 de km/h, pasagerii din spate lovesc scaunele din fata si se “transforma” in “ghiulele” cu o greutate egala cu de zece ori greutatea pasagerilor. Este, din nou, o problema de responsabilitate. Esti direct responsabil atat pentru ei, cat si pentru decizia de a avea sanse sa mori pentru ca esti lovit din spate de pasagerii tai. In plus, daca pasagerii din spate stau la tine in masina 12 ore in centuri, e cazul sa te gandesti ca pauzele mai dese pot fi raspunsul corect la dilemele tale.

      Stii, de obicei obsevatiile empirice nu au rol de lege in contexte masurabile tehnic. De fapt, ele nu conteaza nici macar cat negru sub unghie.

      Pune-ti centura si spor la condus. Ia-o ca pe un sfat bun.

  4. @Mihai, comentariile tale sunt o gluma pentru mine si faza cu 500 m pana la chiosc e memorabila. Pune omule centura si pentru 5 m tu si toti pasagerii din masina, inclusiv cei din spate!!!!!! Nu iti cade trompa sa stii.
    MIrcea, ai dreptate in tot ceea ce spui, insa sa stii ca pana ce Politia nu misca nimic nu o sa se schimbe nimic. Eu am facut scoala de conducere preventiva, poate ai auzit de ea si acolo mi-au deschis ochii. Bine, purtam si inainte centura, insa nu ii obligam si pe cei din spate sa o faca. Acum daca nu le convine sa se dea jos din masina. Iti mai spun inca o aberatie: taxiurile cu huse -> ar trebui interzise, 90% din ele nu iti dau posibilitatea sa iti pui centura in spate

  5. Dragilor, sa va spun un SECRET!
    Nici bicicleta nici motocicleta nu are centura. Si nici airbag-uri. Si am condus din ambele in ultimi 15 ani. Si in ambele pot intra ALTE masini. Asta asa, ca sa replic la ce argumente aduceti.
    Asa ca, obsesia asta cu pune centura si stai legat ca la nebuni mie nu mi se pare normala. Inteleg sa am martor optic pe bord, dar pe urma este decizia mea daca pun centura (eu ca sofer sau sa insist asupra pasagerilor).

    Revenind, EU PORT centura cand sunt la volan, dar in ultimii <4 ani am avut macar 25 zile in care am condus de la 600 la 1200 km, adica undeva intre 7-12 ore de condus efectiv de la plecare pana la oprire. Cand esti singur, cel mai simplu faci asta punand cate ceva pe scaunul din dreapta (sau usa, daca ai loc), de ex o sticla de 2L de apa si o punguta cu ceva de rontait, pt a scurta numarul pauzelor (la un drum de 1200km medie 100km/h inseamna efectiv condus 12h, pauza 15m la fiecare 2h + 30m pauza de pranz = inca 2 ore). Ei bine, scaunul ala cu diverse pe el PIUIE. Caci dupa cum ziceam, are senzor de greutate si se declanseaza. Apoi, la aceleasi drumuri, sa zicem ca ai pasager pe cineva care la ora 6 dimineata vrea sa mai doarma, se duce pe bancheta din spate. Si se intinde, poate isi ia si perna de acasa. Asta n-o poti face cu centura pusa si stand drept.

    Pe urma, mers 500m, ei bine da, l-am practicat destul de des si injuraturi si-au luat aia de la VW cu piuitul lor (am si intrebat la reprezentanta daca se poate dezactiva piuitul), eu stateam in Buc la o strada distanta de parinti, distanta <500m, stradute mic fara trafic, ma duceam destul de des pe la ei asa ca existau saptamanal macar 4-5 drumuri intre cele 2 locatii. Aveam 3 optiuni: sa merg cu <30km/h sa nu porneasca piuiala, sa merg ceva mai repede dar cum depaseam 30km/h se declansa piuitul sau sa mai pierd ceva vreme cu pus centura. Pot sa zic cu mana pe inima ca optiunea #3 a fost folosita foarte rar. Ma gandesc ca pe la sate sunt multi care au drumuri la fel de lungi de la varul X la matusa Y.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.